Op bezoek

19 maart 2014 - San Bernardo del Viento, Colombia

Vanmorgen hebben we een flinke wandeling gemaakt buiten het dorp langs de rivier Sinu. Met veel mooie vogels,en prachtige uitzichten.

Toen we een stuk langs de rivier wandelden waren hier Colombianen bezig om metselzand vanaf de bodem van de rivier in emmers in een kano te scheppen. Deze werd vervolgens in een vrachtwagen geschept, en dit alles met de hand. In de vrachtwagen kan 7m3, dit is dus zeer arbeidsintensief. Per kuub leverde dit maar 4,-euro op.

Met een pontje zijn we de rivier overgestoken naar de overkant en hebben we daar nog wat rond gekeken. Hier ging een bewoner van het dorp het water in om zich te wassen wat hier normaal is en er word ook drinkwater uit de rivier gehaald.

Op de terugweg naar huis hebben we nog een rijstpellerij bezocht van ruim 60 jaar oud wat ook aan de inrichting te zien was. Een Engelse dieselmotor van 60 jaar oud zorgde voor de aandrijving van de gehele installatie .Met kunst en vliegwerk werd deze pellerij in bedrijf gehouden door de Colombianen.

Thuis gekomen had Luz een lekkere maaltijd gemaakt en hebben we heerlijk gegeten. Daarna hebben we ons aangepast als Colombianen en een siesta van 1,5u gehouden.

Toen we weer helemaal fit en opgefrist waren zijn we het dorp ingelopen en hebben we hier nog een schooltje bezocht. Ook hier werden we met een warm welkom ontvangen. Door de kinderen werden uit volle borst verschillende liedjes voor ons gezongen. Hierna zijn we naar wat familie"s in het dorp geweest waar we gastvrij werden ontvangen en mochten kijken hoe zij hier wonen.

Ook zijn we bij Yulianus en haar familie op bezoek geweest, het kindje dat wij sponsoren om naar school te kunnen gaan. Ze wonen werkelijk in een krot van een hutje, en dan drukken we dit zacht uit. Yulianus en haar moeder wonen in het armste gedeelte van San Bernardo. Hier kun je, als je het niet gezien hebt je geen voorstelling van maken, armoede.. en nog eens armoede! Een hut van bamboe ingedeeld in 2 kamertjes, geen wc, en een douche buiten zonder privacy. De gemeente heeft in deze wijk enkele toiletten geplaatst waar de mensen gebruik van kunnen maken, zodat ze hun behoefte niet achter hun huis hoeven te doen.

De indrukken die we hier opgedaan hebben geven nog eens keihard aan, en dat geldt ook voor de scholen die we bezocht hebben dat hulp voor deze in armoede levende mensen urgent is!

We hopen dan ook dat mensen die ons verhaal lezen hier wellicht eens over willen nadenken en wellicht ook een kind of project van Adriaan van der Velden willen ondersteunen.

www.facebook.com/SanBernardoDelVientoColombia

Contact':[email protected]