Paardrijden

20 maart 2014 - San Bernardo del Viento, Colombia

San Bernardo del Viento ligt in de provincie Cordoba,dit is een van de armste provincies van Colombia. Het dorpje heeft 12.000 inwoners in de kern en 20.000 in de  omliggende gehuchten. Het dorp leeft voornamelijk van de landbouw en de handel, en zeker 80%van de mensen leeft onder de armoedegrens. Een van de belangrijkste redenen van de armoede is het gebrek aan kennis vanwege het zeer slechte onderwijs hier. Dit is ook een reden waarom Adriaan hier een lagere school heeft opgezet.

Vanmorgen hebben we een tocht van 4 uur lang gemaakt met paarden door de prachtige natuur in het achterland van San Bernardo, richting la playa. Tussendoor enkele stops in kleine gehuchtjes om wat te drinken gemaakt. We zijn weilanden overgestoken met de nodige koeien en grote stieren en buffels. De Colombiaanse paarden zijn niet te vergelijken met de Nederlandse paarden, het rijden is echt heel anders dan op een gewoon rijpaard. Deze paarden zijn fel en vurig en hebben een strakke teugel nodig. Maar na verloop van tijd wende het paard aan ons als berijder en wij aan het paard, en hebben we genoten van de mooie natuur en zee waar we langs gereden zijn en terug door de mangrove, wat echt geweldig was!

Eind van de middag zijn we nog bij Francine geweest en haar familie. Zij geeft les bij Adriaan op school en we hebben via facebook al enige tijd contact met haar, dus het was leuk om haar nu echt te ontmoeten.

Vanavond is het schaakavondje van Adriaan en Fried. En wij zitten lekker buiten hier in de tuin onze blog te schrijven want het is heerlijk weer vanavond!