San Bernardo del Viento

5 maart 2017 - San Bernardo del Viento, Colombia

We zijn aangeland in het plaatsje San Bernardo del Viento. De rit met de nachtbus is ons zeer goed bevallen. Het was beter dan in een vliegtuig. We hebben de nacht kunnen slapen, en voor het wisten waren we al in Lorica. Een stadje op 20 minuten met de taxi naar San Bernardo del Viento. Bij aankomst om 8 uur was het hier al ongeveer 30 graden, puffen dus..even wennen. Nadat we onze spullen geïnstalleerd hadden en een ontbijtje op hadden hebben we samen met Adriaan de school geïnspecteerd. Adriaan liet ons zien wat er inmiddels gerealiseerd is met de sponsorgelden. Prikkeldraad bovenop de muren van de omheining om inbraak te voorkomen. Het computerlokaal is ingericht. Nieuwe studieboeken, bijkomend schoolmeubilair omdat er nu meer kinderen op school zitten. Ook het kleuterklasje is verplaatst. Vanmiddag hebben we een korte siësta gehouden en later in de middag toen de temperatuur wat beter werd zijn we naar Fried geweest. Voor wie niet weet wie dit is, Fried is ook een Nederlander die zich hier gevestigd heeft. Morgenvroeg gaan we naar de school om de kinderen bezig te zien. S' middags is er een vergadering op de school opgezet door de leerkrachten. Hierbij zullen wij ook aanwezig zijn. Morgen word er een lijst opgesteld van kinderen die zo arm zijn dat ze geen nieuwe kleren kunnen kopen. Wij gaan dan met deze kinderen nieuwe kleren kopen. We hebben hier een potje voor met geld van de verjaardag van Piet wat familie en vrienden hebben gegeven. De komende dagen gaan we ook nog wat familie's bezoeken. We gaan bij Milagro op bezoek een meisje dat gehandicapt is en wat wij ook via sponsoring geholpen hebben om een rolstoel aan te schaffen. Haar moeder bracht haar voorheen iedere dag op de arm overal mee naar toe. Iets over San Bernardo, in het centrum wonen ongeveer 5000 mensen, en in de gemeente zelf ongeveer 15.000 mensen. De gemeente heeft een oppervlakte van zo'n 3600 m2. De mensen werken hier vooral veel in de landbouw, boeren, of in de dichtstbijzijnde grote steden. Mensen die in de grote steden werken blijven vaak weken weg. De kinderen verblijven dan bij de grootouders.

1. Marlijn:
    6 maart 2017