Naam:
Foto’s:
480
Video’s:

Over ons

Als je ons kent dan weet je genoeg ;)

Over onze reis

Iets over onze reis,

Colombia

Waarom naar Colombia? Sommigen van jullie zullen zich dit zeker afvragen, wat heb je daar te zoeken. Het land staat immers niet zo gunstig bekend, en zeker niet als vakantiebestemming. Wel, wij gaan naar onze vriend Adriaan van der Velden en zijn vriendin Luz Mary Rojas. Overigens zijn een aantal omstandigheden in het Colombia anno 2014 er een stuk op vooruit gegaan de laatste jaren. Het land schijnt heel mooi te zijn, en de inwoners erg gastvrij, een aantal gebieden en steden staan zelfs op de werelderfgoedlijst. Althans dat kunnen wij lezen op internet, het land trekt zeker de laatste jaren, honderdduizenden toeristen, en dit aantal neemt jaarlijks toe.

Adriaan vertrok enkele jaren geleden naar Colombia om zich hier volledig te wijden aan het opzetten van beter onderwijs. Een van de belangrijkste redenen van de armoede in Colombia, en dus ook in het dorp San Bernardo waar Adriaan woont, is er gebrek aan goed onderwijs. Adriaan heeft kans gezien om hier een lagere school nieuw leven in te blazen, door deze goed te begeleiden, en op diverse onderdelen te herstructureren/verbeteren. Aantal voorbeelden hiervan zijn, kwaliteit van leraren en leraressen optimaliseren, contacten leggen met andere scholen, werken met studieboeken en hier naar werken, beoordelen voortgang kinderen, ouders betrekken in schoolzaken, verbeteren schoolmaterialen, opknappen schoolgebouw, etc. Goed onderwijs is namelijk een belangrijk fundament om uit te vicieuze cirkel van armoede te geraken, waardoor kinderen meer kansen krijgen op een betere toekomst. Het schoolgeld bedraagt 12,-euro per maand, veel ouders kunnen dit schoolgeld echter niet opbrengen. Omdat er financiele middelen moeten zijn, om het doel wat Adriaan voor ogen heeft te bereiken, krijgt hij ondersteuning van diverse sponsors vanuit Nederland. Deze gelden (soms ook goederen) worden aangewend om tot een aantal dringend noodzakelijke verbeteringen te komen. Verder zijn er vanuit Nederland een 65 tal vrienden, relaties of bekende, die oudersponsor zijn geworden. Voor € 125.- per jaar kan een kind dan zonder schoolgeldkosten toch naar school gaan. Ook wij hebben samen een kindje geadopteerd om naar school te kunnen gaan. Verder hebben we samen een statiegeldactie opgezet in een aantal Jumbo en C1000 supermarkten. Met deze actie hebben we toch een bedrag van zo`n € 1075,-euro binnengehaald, en 2 nieuwe oudersponsors, waardoor 2 kinderen naar school kunnen gaan.

In San Bernardo gaan wij uiteraard ook ons geadopteerd studentje en haar familie ontmoeten, we verheugen ons hier al op.

Adriaan kan trouwens nog genoeg hulp gebruiken via sponsoring, of giften. Kijk eens op zijn Facebook pagina; http://www.facebook.com/sanbernardodelvientocolombia

Door alle verhalen van Adriaan, hebben we zijn uitnodiging om eens te komen kijken aangenomen. We grijpen deze unieke kans aan om het land eens wat beter te leren kennen, en zijn uiteraard nieuwsgierig naar zijn werk ter verbetering van het onderwijs in San Bernardo.

Bezochte landen

Wij hebben 11 landen (5%) bezocht:

België, Colombia, Dominicaanse Republiek, Duitsland, Egypte, Italië, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Verenigde Staten.