Liceo San Bernardo

6 maart 2017 - San Bernardo del Viento, Colombia

Vandaag hebben we de school bezocht. De kinderen en de leerkrachten waren druk in de weer met de lesprogramma's. We kregen de indruk dat de lesstof voldoende aandacht kreeg. En wij natuurlijk ook als blanke Hollanders.;) en zeker met de rode neuzen van de zon dit kreeg ook de aandacht. We hebben de boeken bekeken en de schriftjes met huiswerk. Deze kwamen ze ook heel trots aan ons laten zien. Als we kijken naar de resultaten van 2014 en nu is er duidelijk verbetering te zien. We hebben natuurlijk ook bij de kinderen gekeken die wij en onze familie en bekenden steunen. Wat leuk is om te vermelden met name voor Marlijn, dat Keere, het kindje wat zij steunt ook heel erg houd van tekenen. De lerares zei dat ze dit wel de hele dag kon doen. Ook is ze een uitstekende leerling. "Ome Jo" uit Maastricht, zou hier nog een hele uitdaging hebben om de elektriciteit goed op orde te brengen! Van Adriaan moeten we vermelden dat je altijd Welkom bent!! Vanmiddag was er een extra vergadering gepland door de leerkrachten.Dit om het eerste semester te bespreken waarbij wij ook aanwezig waren. De bespreking riep de nodige Zuid Amerikaanse emotie op bij de leerkrachten wat Adriaan niet vreemd was. De doelstelling was om te komen tot een plan van aanpak om de minpunten van het eerste semester in kaart te brengen en te verbeteren. Uiteindelijk werd er afgesloten met een glas Colombiaanse cola... ( mierenzoet) ;) met de belofte om de besproken punten ook daadwerkelijk aan te pakken. Er is nog een lijstje op vraag van ons opgesteld om de armste kinderen/ ouders financiële hulp aan te bieden( uit ons potje). Uit het lijstje kwam naar voren dat sommigen van hun geen studieboeken/ materialen hebben. Hier gaan wij nu voor zorgen dat ze dit gaan krijgen. Verder gaan we morgen met 3 van deze kinderen een schooluniform kopen omdat zij deze zelf niet kunnen betalen. In Colombia is het normaal dat ze met een schooluniform naar school gaan. Dit geldt voor rijk en arm. Zonder schooluniform worden kinderen vaak buitengesloten in de groep. Morgenvroeg gaan we een bezoek brengen aan de boerderij van Fried. Daarna zullen we nog een bezoek gaan brengen aan Milagro en haar familie.

1. Greet:
    7 maart 2017
    Wat een prachtige reis maken jullie! Geniet er van! Groet Greet
  2. Cor:
    8 maart 2017
    Geweldig wat jullie daar doen, ik hoop dat wij volgend jaar naar Lahore in Pakistan kunnen gaan en daar ook nog een steentje kunnen bijdragen aan het schoolproject dat wij steunen, geniet van jullie momenten in dat mooie land gr Cor en Rita