Koffieplantage

1 maart 2017 - Manizales, Colombia

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan een middel grote koffieplantage Hacienda Venecia in Manizales. Hier werden we gastvrij ontvangen. We kregen een zeer interessante uitleg over de soorten koffie. Colombia staat als 3e koffieland van de wereld. Arabica en Robusta zijn de bekendste soorten. In Colombia word voornamelijk de robuuste soort geteeld. Er zijn ongeveer 54000 families in Colombia die een koffieplantage bezitten. Van kleine tot middelgrote en grote koffieplantages. Voor het beeld een middelgrote plantage is ongeveer 200 hectare. We hebben een rondleiding door de plantage gehad, waarbij we het hele proces van plukken tot eindproduct hebben kunnen zien. Colombia exporteert voornamelijk koffiebonen naar Amerika. Een plukker kan hier gezien het seizoen 2x per jaar plukken, voorjaar en najaar. Hier verdienen ze voor 60 kg ongeveer 15,- euro mee. Een heel ervaren plukker kan per dag 100 kg plukken. Dit is echt heel veel daar een boon maar heel weinig weegt. Het is zwaar werk want de meeste plantages liggen op hellingen. Op de plantages staan tussen de koffieplanten bananenbomen en palmen om het ongedierte van de koffieplant af te houden. Al met al een interessante dag vandaag. Een aanrader als je in Colombia komt om een koffieplantage te bezoeken. Vanmorgen hadden we dan ook geweldig mooi weer tijdens het bezoek aan de plantage. Daarentegen vanmiddag toen we een stadswandeling wilde maken in het hogere gedeelte van de stad werden we verrast met een enorme regenbui! en onweer. Dit duurde zeker een uur. Gelukkig konden we ergens onder schuilen. Even leek het erop dat de stad beneden onder water zou lopen zo hard kwam het eruit. Bij een korte regenstilte konden we gelukkig met een taxi terug naar het hotel. We zitten nu op de hotelkamer dit te schrijven terwijl het buiten weer flink aan het regenen is. Morgen reizen we door naar Medellin. Medellin is een stad in het noordwesten van Colombia. Het is de hoofdstad van het departement Antioquia. Er wonen een paar miljoen mensen en hiermee is de stad na Bogota de grootste van het land. Medellin is de enige stad die over een metro netwerk beschikt. De stad ligt in een vallei en staat bekend om de productie van bloemen. Het word ook de stad van de eeuwige lente genoemd vanwege het aangename klimaat. In de 19e eeuw was Medellin een dynamisch centrum vanwege de export van goud en koffie. Later werd de stad gezien als de meest gewelddadige van de wereld. Maar inmiddels is het moordaantal gedaald met 95% en is de armoede met meer dan 60% verholpen. Het is ook de stad van Pablo Escobar. We laten ons weer verrassen! Ook nog even het vermelde waard, iedereen hier in de stad liep vandaag met een flink askruisje op zijn voorhoofd. Dit na aanleiding van het begin van het vasten in het katholieke geloof na de Carnaval.